سناطب سناطب .

سناطب

آغاز تحولات ساختاري در بازار سينماي ايران/ چرا كمدي‌ها ركوردشكن نيستند؟

همان‌طور كه پيش‌تر در همين صفحه گفتيم،‌ بازار سينما نشانه‌هايي در خود دارد كه حاكي از به بن‌بست رسيدن دامنه فروش فيلم‌ها است. در چهار، پنج سال گذشته افزايش فروش سينماها، ركوردهاي قابل‌توجهي را در تاريخ گيشه ثبت كرد. در اين اتفاق، فيلم‌هاي كمدي سردمدار ركوردشكني‌ها بودند و بيشترين رقم‌هاي فروش را به خود اختصاص دادند.

 

اما در چند ماه اخير، بازار كمدي‌ها از تب و تاب روزها و سال‌هاي گذشته افتاده است. افت كيفي فيلم‌هاي كمدي، افزايش سواد سينمايي و گسترش فرهنگ بصري مخاطبان، گران شدن بليت سينماها و... از مهم‌ترين عواملي هستند كه بازار فيلم‌هاي كمدي را وارد دوران ركود كرده است. مراد ما از دوران ركود، دوره‌اي است كه آرام آرام بازار كمدي‌ها رو به افول مي‌گذارد و ركوردشكني‌ها و فروش‌هاي رويايي و استقبال‌هاي قطعي يا ديگر رخ نمي‌دهد يا به ندرت اتفاق خواهد افتاد. در مقابل، بازار فيلم‌هاي غير كمدي كه سطح امن بازار است،‌ همچنان توانسته تا حدودي جذابيت خود را حفظ كند. بازار فروش اين فيلم‌ها نوسان كمتري را تجربه كرده و به نظر مي‌رسد كه در ادامه نيز ثبات نسبي خود را حفظ كند.

 

چرا كمدي‌ها ركوردشكن نيستند؟

بسياري از رسانه‌ها و كارشناسان در پاسخ به اين پرسش مطلب نوشته‌اند. هركس رويكردي خاص را برگزيده و تفسير خاص خود را از رويدادهاي امروز سينما دارد اما تقريبا همه آنها معتقدند كه دست بازاريابان سينما براي مخاطبان فيلم‌ها رو شده است. گويي مخاطبان سينما با فرمول‌هاي تكراري فروش در سينما آشنا شده‌اند و ديگر با تبليغات منفي و استفاده از بازيگران گيشه‌ نمي‌توان آنها را به سينما كشاند، چرا كه بهترين راه تبليغات براي يك فيلم نقل قول‌هايي است كه از اطرافيان خود مي‌شنوند. اما كاهش فروش كمدي‌ها اثر قابل‌توجه ديگري را نيز در بازار سينماها رقم زده است. شايد به ذهن كمتر كسي برسد كه همطراز با كاهش استقبال از كمدي‌ها كدام صنف مربوط به بازار سينماها نيز آسيب مي‌بيند؛ واقعيت آن است كه دوستداران سينماي كمدي بيش از ديگر مخاطبان سينما از وجه سرگرمي‌ساز سينما استقبال مي‌كنند. آنان مشتريان پر و پا قرص صنف‌هاي همراه و مهم‌ترين آنها بوفه‌هاي سينماها هستند.

 

روز گذشته احمد رادان كوپايي رئيس اتحاديه بوفه‌داران سينما و مجامع عمومي گفت: به دليل كاهش قدرت خريد مردم، وضعيت نامناسب سينما و فروش فيلم، ميزان درآمد و كسب و كار واحدهاي بوفه‌داري با كاهش قابل‌توجهي روبه‌رو شده است. اكثر فعالان و واحدهاي فعال در زمينه‌ بوفه‌داري سينماها به واسطه شرايط بد سينماها و كاهش قدرت خريد، كسب‌وكار خود را تعطيل يا بسيار محدود كرده‌اند.  رئيس اتحاديه بوفه‌داران سينما و مجامع عمومي تصريح كرد: شرايط بوفه‌داران بنا بر موقعيت سينماها متفاوت است كه البته موضوع فيلم و ميزان فروش فيلم‌ها بر فعاليت و درآمد بوفه‌داران نيز تاثيرگذار است. از اين‌رو مي‌توان گفت شرايط بوفه‌داران فعال در پرديس‌هاي سينمايي و مراكز مهم تجاري بهتر از سينماهاي تك‌سالن و دوسالن است. وي يادآور شد: درشرايط فعلي سينماهاي تك‌سالن و دو‌سالن عموما رو به تعطيلي هستند و اين موضوع تاثير قابل‌توجهي بر درآمد بوفه‌داران گذاشته است.

 

توسعه بازار نقد؟

كاهش اثرگذاري تبليغات فيلم‌ها از يكسو و افزايش تاثير تبليغات شفاهي ميان مخاطبان، يك حوزه تخصصي در سينما را برجسته‌تر از پيش كرده است. منتقدهاي سينما به زودي به بخش مهمي از فرآيند فروش فيلم‌ها تبديل خواهند شد. در واقع در همه بازارهاي توسعه‌يافته هنري، اين منتقدها هستند كه مي‌توانند ارزش واقعي آثار هنري را تخمين بزنند و درباره‌اش سخن بگويند. اگرچه به نظر مي‌رسد هنوز زمانش فرا نرسيده كه در ايران مخاطبان سينما با توجه به نگاه منتقدان فيلم‌ها را دنبال كنند اما راهي كه صنعتسينما در ايران طي مي‌كند، دير يا زود چنين موقعيتي را ايجاد خواهد كرد. به‌طور كلي فرآيندي كه در حال رخ دادن است، ساخت و بافت بازار سينما را با تحولات اساسي و قابل‌توجهي روبه‌رو خواهد كرد. از مهم‌ترين آ‌نها مي‌تواند كاهش اثرگذاري تبليغات، افزايش سواد سينمايي مخاطبان، افزايش مرجعيت منتقدان سينمايي در بازار سينما و تغيير در شيوه اكران فيلم‌ها كه هم‌اكنون نيز در حال رخ دادن است، باشد.

 

فروش فيلم‌ها

با توجه به دو روز تعطيلي سالن‌هاي سينما در روزهاي پاياني هفته گذشته، سينماها تقريبا روزهاي آرامي را پشت سر گذاشتند. در عين حال يك فيلم كمدي ديگر نيز به اين مجموعه افزوده شد. فيلم «دختر شيطان» ساخته قربان محمدپور با تمام تلاشي كه در تبليغات داشت در اين هفته تنها ۱۳۳ ميليون تومان فروش كرد و فيلم «ما همه با هم هستيم» كمال تبريزي با ۱۴۷ ميليون و صدرنشيني فروش در دو هفته گذشته با فروش يك ميليارد و ۵۰۰ ميليوني اين هفته به رده سوم فروش سقوط كرد.

 

«ايكس لارج» به كارگرداني محسن توكلي و تهيه‌كنندگي محمدحسين فرحبخش هم كه از روز چهارشنبه روي پرده سينماها رفت، طي اين مدت موفق به فروش ۱۰۲ ميليون تومان شد كه البته رقم چندان قابل‌توجهي نيست.  اما فيلم‌هاي اجتماعي «شبي كه ماه كامل شد» نرگس آبيار و «سرخپوست» نيما جاويدي با استفاده از همان تبليغات شفاهي كه از تعاريف مخاطبان سينما برمي‌خيزد به‌مرور و با داشتن ۱۲۱ سينما براي «سرخپوست» و ۱۲۹ سينما براي «شبي كه ماه كامل شد» به رتبه‌هاي اول و دوم فروش صعود كرده‌اند. پس در بلندمدت مي‌توان فهميد اگر يك فيلم ساختار درست و قابل قبولي داشته باشد نيازي به تبليغات آن‌چناني و استفاده از ترفندهاي بعضا نادرست فروش هم ندارد.


برچسب: ما همه با هم هستيم.ايكس لارج.سرخپوست.شبي كه ماه كامل شد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۱:۲۱ توسط:سنا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :